torstai 14. toukokuuta 2015

Sapuskat häihin

Ajattelin kirjoitella meille ajankohtaisesta asiasta eli pitopalvelusta. Teimme noin kuukausi sitten pitopalvelusta alustavan varauksen ja huomenna menemme maistelemaan sapuskoita ja puhumaan alustavasti palvelukokonaisuudesta. Jännää! 

Meille molemmille häissä tarjottavan ruoan laatu ja maukkaus on tärkeä kriteeri, ja jos budjetista ei tarvitsisi välittää, olisi mahtavaa tilata ruoka esimerkiksi ravinteli Berthasta tai ravintola C:stä. Haavemaailmassa ruoka tehtäisiin paikan päällä, tarjoiltaisiin pöytiin ja jokaiselle ruokalajille olisi sovitettu oma viininsä. Ravintolahäihin ja ruoalla hifistelyyn meillä ei kuitenkaan ole varaa, joten next best thing on laadukas buffet. 


Valitsemallamme pitopalvelulla oli tarjota kokonaisuus, jonka hintaan sisältyi muun muassa tarjoilu, servetit ja matkakulut. Osa muista pitopalveluista olisi ottanut edellä mainituista lisähintaa. Valitsemamme paikan suurin valtti oli kuitenkin se, että kyseinen firma selkeästi halusi saada meidät asiakkaikseen. Viesteihini vastattiin erittäin nopeasti ja asiallisesti ja tarjouksessa oli otettu huomioon esittämäni erityispyynnöt. Itselleni oli myös tärkeää se, että pitopalvelun edustaja kysyi heti ensimmäisessä vastausviestissään, haluammeko tehdä alustavan varauksen ja haluaisimmeko tavata hänet alustavan palaverin tiimoilta. Tästä tuli vahva fiilis siitä, että olemme heille asiakkaina tärkeitä.

Yhteensä lähetin tarjouspyyntöjä vain viiteen eri paikkaan. Näistä yksi, oma suosikkini, ei koskaan vastannut. En tiedä oliko syynä vastaamattomuuteen jokin tekninen juttu (pitopalveluista ainoa, joka käytti valmista lomakepohjaa tarjouspyynnöille) vai eikö kyseistä firmaa yksinkertaisesti kiinnostanut. Mua vastaamattomuus jäi vähän korventamaan. Etenkin, kun kyseinen paikka tekee todella hyvää ruokaa. Oh well.



Kolme viidestä pitopalvelusta vastasi viesteihini heti seuraavana työpäivänä. Sain vastaukset maanantain aikana, kun olin lähettänyt viestit edellisenä lauantaina. Yksi ei tosiaan koskaan vastannut, ja viimeisellä paikalla kesti vastaamisessa kolme viikkoa. Kolmesta nopeasti vastanneesta pitopalvelusta yksi oli odotettua huomattavasti kalliimpi, joten karsimme sen kisasta ensimmäisenä. Kaksi parasta pitopalvelua tarjosi samaan hintahaarukkaan hyviä menuja. Voittaja erottautui toiseksi parhaasta tosiaankin tuolla palvelualttiilla asenteellaan (lue: kahdella pienellä kysymyksellä).

Nyt tarvitsee mennä katsomaan Suomen matsia ja tekemään muistilistaa huomista varten. That's all folks!

4 kommenttia:

  1. Jotenkin itsekkin koen, että juuri se asiakaspalvelu on se, mistä mä haluan maksaa.
    Lähetin tänään facebookin kautta yhdelle ravintolalle viestiä ja vastaus tuli käytännössä heti. Mahtavaa palvelua :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo ehdottomasti :) Mä taidan olla kyllä vähän vanhanaikainen, kun ei ois mielenkään tullut laittaa viestiä Facebookin kautta... :D

      Poista
  2. Mistä kaikkialta kyselit? Itsekin lähettelin tänään tarjouspyyntöjä, onko minkälainen hintahaitari?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Me budjetoitiin 35-45 euroa/henkilö ruokiin ja sen perusteella lähetin tarjouspyynnöt muutamaan hyvältä vaikuttaneeseen paikkaan. Kysyin tarjoukset Kahdelta Kölviltä, Tilisanssilta, Mylläreiltä, 4Cateringilta ja Kokkipojalta, johon päädyttiin. Pienten (ekstra)asioiden perusteella piti kyllä päättää, koska kaikilta tuli aika hyvät tarjoukset :)

      Poista