tiistai 8. syyskuuta 2015

Rakas Kunniakiertokirje! AKA Liebster

Suomalaista blogiskeneä on viime aikoina villinnyt palkinto nimeltä Liebster Award. Palkinnon tarkoitusperät ovat hyvät, sillä tavoitteena on nostaa uusia, pieniä blogeja suuremman yleisön tietoisuuteen. Nyt palkinto osui omalle kohdalleni. Kiitos Marrasmorsian, Pälli & Höntti ja jotain Rockkenrollia! Olen otettu, että tykkäätte.

Mä en ollut kuullut Liebsteristä aikaisemmin, joten yritin ottaa selvää sen alkuperästä. Hetken kuluttua tajusin, että kyseessä on lapsuuteni kiertokirjeiden kanssa samankaltainen ilmiö, sillä edes Internetmahti Google ei osannut kertoa mitään Liebsterin synnystä. Palkinto on kiertänyt netissä ainakin viimeiset viisi vuotta. Todella moni bloggaaja on yrittänyt selvittää, kuka Liebsterin on keksinyt, mutta kenelläkään ei näytä olevan vastausta. Ainoa fakta kyseisestä tyypistä on se, että hän on puhunut sekä saksaa että englantia (Liebster Award = Rakas Palkinto). 

Liebsterin ideana ovat kysymyspatteristot. Palkinnon saaja vastaa palkinnon antajan esittämiin kysymyksiin ja esittää omat kysymyksensä seuraaville palkinnon saajille. Aivan kuin niissä nostalgisissa kouluja kiertäneissä kiertokirjeissä. Tämän hetkisessä versiossa Liebsteristä tarkoituksena on esittää 11 kysymystä ja antaa palkinto 11 seuraavalle bloggaajalle! Yhdelletoista! Se tarkoittaa jäätävää eksponentiaalista kasvua, joten aion muokata pelin sääntöjä. 



Ensinnäkään kukaan ei jaksaisi lukea tätä postausta läpi, jos mä vastaisin kaikkiin 33 mulle esitettyyn kysymykseen. Kaikki kysymykset olivat hyviä ja mielenkiintoisia, mutta aion vastata niistä vain kahteentoista. Toisekseen en aio haastaa Liebsterillä ketään. Jos Bloggeria on uskominen, aivan valtaosa lukemistani blogeista on tämän jutun jo käsitellyt. 



Hatunnostona ja kiitollisuuden osoituksena kirjoittelen tähän lyhyehköt vastaukset kysymyksiin.

Aloitetaan Marrasmorsiamen setillä.

Mikä sai sinut aloittamaan bloggaamisen? 
Mä olen aina tykännyt kirjoittamisesta. Blogi mediana kiinnosti, koska se antaisi mun itse määrittää säännöt siitä, mitä ja miten kirjoitan. Se oli myös erinomaista vastapainoa gradun ja tieteellisen tekstin kirjoittamiselle.

Mikä on suosikkikirjasi ja miksi?
Kaikki kirjallisuuden ystävät varmaan ymmärtävät mua, jos nimeän kolme kirjaa yhden sijasta. Lapsuudessani Taru sormusten herrasta herätti intohimon lukemiseen, ja siitä olen Tolkienille ikuisesti kiitollinen. Yliopistourani alussa Heywoodin teos Political Ideologies käännytti mut politiikan tutkijaksi ja sai mut näkemään maailman ihan uudessa valossa. Parisen vuotta sitten Khaled Hosseinin The Kite Runner puolestaan avasi ovet länsimaisen maailman ulkopuolelle ja koukutti pahan kerran. Rakastan myös Ursula le Guinia, Salman Rushieta ja nörttinä Lovecraftia.

Mikä oli lempilelusi lapsena? 
Pehmopupu nimeltä Punakukka. Äitini osti pupun mulle R-kioskilta. Halusin nimetä pupuni apilan mukaan, mutten tiennyt kyseisen kasvin nimeä. Lapsen logiikalla pupusta tuli siis Punakukka.

Minne olet aina halunnut matkustaa?
Olen teinistä asti haaveillut pääseväni käymään New Orleansissa. Haluaisin kokea kuuman kosteat yöt, haistaa bougainvilleoiden tuoksun, maistaa beignettejä ja kuunnella livenä jazzia, funkkia ja soulia.


Huhhuh. Bear with me, folks. Seuraavana Pälli & Höntin kysymykset.

Mikä asia sai sinut viimeksi nauramaan?
Katsoin eilen Puoliskon kanssa leffaa nimeltä Bullets over Broadway ja hekottelin ääneen. Oli muuten hyvä! Suosittelen.

Mihin suuntaatte häämatkalle, jos sellaiselle lähdette?
Suunnitelmissa siintää Italian rannikko. Aurinkoa, kulttuuria, hyvää ruokaa ja viiniä.

Jos häissänne menisi yksi asia välttämättä isosti pieleen, mikä se mielestäsi saisi olla?
Hmmmmm. Luulenpa, että sähkökatkosta voisi selvitä luovuudella. Turvallinen vaihtoehto, koska Tampereen keskustan pääverkko on vaikea kaataa!

Mikä on parasta kumppanissasi?
Puolisko on luonteeltaan ihanin ihminen, jonka tunnen. Huumorintajuinen, ymmärtäväinen ja kärsivällinen. Ihan paras.


Sitten vielä viimeiset, jotain Rokkenrollia -bloggaajan kysymykset. Gonna be over soon, I promise.

Mikä oli pienenä unelma-ammattisi?
Mä halusin olla balettitanssija. 

Esikuvasi?
Koetin pitkään miettiä vastausta tähän kysymykseen. Keksin useita ihmisiä, joita ihailen, mutta en ketään, joka olisi varsinaisesti esikuva. Haluaisin tulkita tämän positiivisesti niin, että mä taidan olla melko itsenäinen enkä halua kulkea kenenkään toisen jalanjäljissä.

Jos tietäisit auringon kohta sammuvan, kenen luokse menisit?
Jännä sattuma tämä kysymys. Sunnuntaina Puolisko mietti kotimatkalla autossa sitä, mitä tekisi, jos kuu olisi osumassa maahan. Mä vastasin, että menisin sun kanssas maanantaina maistraattiin ja vihille.

Mihin et koskaan kyllästy?
Mä taidan olla aika yksinkertainen, mutta voisin elää pastalla ja popcornilla. Nams.

Sitten on vielä yksi kysymys, joka nauratti mua niin paljon, että se on pakko lisätä tähän. 

Hankkisitko vyölaukun, jos se olis kuuminta hottia?
HELL NO!

1 kommentti:

  1. Oli tosiaan ehkä mukavampi lukea 12 kuin 33 vastausta, hyvä taktiikka siis!

    VastaaPoista